

Good Night, and Good Luck. (2005)
Genre: Drama / Historisch
Speelduur: 93 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Japan
Geregisseerd door: George Clooney
Met onder meer: David Strathairn, George Clooney en Robert Downey Jr.
IMDb beoordeling:
7,4 (103.260)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 23 februari 2006
On Demand:
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Good Night, and Good Luck.
"They took on the Government with nothing but the truth."
Deze film volgt de haatcampagne van de Amerikaanse verslaggever Edward R. Murrow in de jaren 50 tegen de Amerikaanse senator Joseph McCarthy, die met zijn doctrine de levens van talloze communistische/socialistische of ook maar enigszins links georiënteerde mensen probeerde te vernietigen.
Externe links
Acteurs en actrices
Edward R. Murrow
Shirley Wershba
Fred Friendly
Sig Mickelson
Joe Wershba
William Paley
Don Hollenbeck
Charlie Mack
John Aaron
Jesse Zousmer
Video's en trailers
Reviews & comments

Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3678 stemmen
Vraag is natuurlijk wat voor nut het heeft om een film te laten draaien als er geen hond komt. Kan het wel allemaal heel educatief zijn, maar ik weet niet of het zin heeft om al die lege stoelen iets te leren over Murrow. En er komt altijd wel een keer een DVD uit.

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ja, daar heb je wel een punt. Het is ook een beetje onze eigen schuld natuurlijk, we willen allemaal maar al te graag geëntertaind worden. En de media doen natuurlijk niets liever dan onze vraag naar amusement te beantwoorden...

kos
-
- 46534 berichten
- 8718 stemmen
Vast, alleen doelde ik meer op het Wow gevoel van; potjandrie dit kom je niet vaak tegen. (Vandaar ook de zin ervoor) En dit kom je elk jaar wel een paar keer tegen dus betwijfel ik of iemand dat Wow gevoel had bij deze film.

kos
-
- 46534 berichten
- 8718 stemmen
Vraag is natuurlijk wat voor nut het heeft om een film te laten draaien als er geen hond komt. Kan het wel allemaal heel educatief zijn, maar ik weet niet of het zin heeft om al die lege stoelen iets te leren over Murrow.


Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Grappig dat dit precies een cynisch punt is wat in de film naar voren komt .
Dat is net wat ik met mijn vorige posts bedoelde.

Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3678 stemmen
Iets wat daadwerkelijk essentieel is in de huidige maatschappij en zo goed weergegeven stukje geschiedenis is, levert bij wel heel wat meer stof tot nadenken en het gevoel iets interessants gezien te hebben dan flitsende visuele zogenaamd originele over-the-top momenten. Dit is voor mij heel wat meer wow, al schijnt dat dit moeilijk te vatten is.
Maar dit is toch niet de eerste keer dat over een soort gelijk onderwerp een film word gemaakt. Om nou steeds na te denken over dit soort films gaat me ook wat ver.
Verder kan een film toch allebei hebben, mooie visuele beelden EN een boodschap. Als je alleen maar om de boodschap iets maakt kun je je afvragen of een speelfilm dan de beste vorm is.

kos
-
- 46534 berichten
- 8718 stemmen
Maar dit is toch niet de eerste keer dat over een soort gelijk onderwerp een film word gemaakt.
Verder kan een film toch allebei hebben, mooie visuele beelden EN een boodschap.
Als je alleen maar om de boodschap iets maakt kun je je afvragen of een speelfilm dan de beste vorm is.

Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3678 stemmen
Nou ja, ik ken verder geen films over journalisten die McCarthy aanpakken.
Nee, maar wel films met de zelfde boodschap. Journalisten die worden gedwarsboomd door hoge bazen. Ik noem All the President's Men of The Insider . En in films als the Aviator, (oke geen journalisten) en in zowat elke bio-pic komt zoiets voor. Punt is dus dat het voor mij weinig toevoegt.
Vond het visueel dus niet goed genoeg, heeft overigens niks te maken met het te kort aan of het ontbreken van "flitsende visuele zogenaamd originele over-the-top momenten".

Leno
-
- 5910 berichten
- 4334 stemmen
Waar Clooney bij zijn debuutfilm als regisseur van Confessions een kleurrijke en hippe stijl hanteerde, is deze film zo'n beetje het tegenovergestelde. De sobere regie past prima bij deze film, en het zwart wit heeft absoluut meerwaarde, vooral ook in combinatie met al dat sigarettenrook.
Het verhaal concentreert zich enkel op de hoofdzaken, waardoor de vrij korte speeltijd precies goed is. Er had ook niks bijgehoeven overigens.
David Strathairn wordt hier al veelvuldig genoemd, en terecht. Hij maakt de film echt de moeite waard.
Je moet er wel van houden; er wordt veel gepraat en als je je totaal niet interesseerd in het verhaal is het wellicht een saaie film. Niet voor mij. Clooney verrast me op een positieve manier.

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
De sombere regie
Ik zou eerder sober zeggen ipv somber . Maar verder heb je wel gelijk natuurlijk.

Leno
-
- 5910 berichten
- 4334 stemmen
Ik zou eerder sober zeggen ipv somber . Maar verder heb je wel gelijk natuurlijk.
haha aagepast

T.O.
-
- 2361 berichten
- 2683 stemmen
Sobere weergave van een belangrijke periode uit de Amerikaanse politieke geschiedenis met strakke rollen van Strathairn en Frank Langella, in mijn ogen de sterkste bijrol.
Aan de andere kant vond ik de film af en toe onnodig zwaar op de hand. Je kunt je ook afvragen wat precies de toegevoegde waarde van het medium film is in dit opzicht. Wellicht kan een documentaire hetzelfde effect bereiken. En waarom is er ook zoveel langdurig archiefmateriaal in deze relatief korte film gebruikt?
Toch een kleine 4* omdat ik het toejuich dat dit soort kritische politieke films (weer) gemaakt worden.

jpglaarh
-
- 102 berichten
- 0 stemmen
Maar dit is toch niet de eerste keer dat over een soort gelijk onderwerp een film word gemaakt. Om nou steeds na te denken over dit soort films gaat me ook wat ver.
Verder kan een film toch allebei hebben, mooie visuele beelden EN een boodschap. Als je alleen maar om de boodschap iets maakt kun je je afvragen of een speelfilm dan de beste vorm is.
Haha Jezus; gewoon lekker naar Bad boys II gaan, zou ik zeggen. Als je de fotografie in Good night, and good luck. niet mooi vind dan weet ik het ook niet. Bovendien verdragen sommige films geen spektakel omdat het goedkoop zou zijn of af zou doen aan het thema dat ze willen behandelen. Wel weer vervelend voor je dat je opnieuw moet nadenken bij een film. We voelen met je mee.

jpglaarh
-
- 102 berichten
- 0 stemmen
Nee, maar wel films met de zelfde boodschap. Journalisten die worden gedwarsboomd door hoge bazen. Ik noem All the President's Men of The Insider . En in films als the Aviator, (oke geen journalisten) en in zowat elke bio-pic komt zoiets voor. Punt is dus dat het voor mij weinig toevoegt.
Dit slaat ook weer nergens op; er zijn maar een paar honderd thema's (en dat is al vrij ruim genomen) te verfilmen. Het zou ook nergens op slaan om Brokeback Mountain te bekritiseren omdat je al zo vaak een romantische film hebt gezien waarin een onmogelijke liefde centraal staat. En dat verschrikkelijke 'maar het is mijn mening ' mag je ook achterwege laten de volgende keer. Dat snapt iedereen en het is een dooddoener en helemaal geen geldig argument.

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Je kunt je ook afvragen wat precies de toegevoegde waarde van het medium film is in dit opzicht. Wellicht kan een documentaire hetzelfde effect bereiken.
Dat betwijfel ik. Een documentaire kan niet beschikken over de factor Clooney. Een film rond dit onderwerp mét Clooney schept meer aandacht dan een documentaire, althans toch bij het grote publiek. En meer aandacht voor zulke thema's is alleen maar positief lijkt mij.

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar dan bekijk je het dus louter uit commercieel opzicht.
Commerciële aandacht voor een film als deze is mooi meegenomen lijkt mij. Aandacht zal er hoe dan ook zijn, de mensen moeten dan maar zien wat ze met de film aanvangen.

kos
-
- 46534 berichten
- 8718 stemmen
Toch niet helemaal mee eens. Kijk ook naar Michael Moore films, die met zijn 'commerciele' wijze idd bereikt dat veel mensen de film willen zien, maar dan toch iets inlevert qua integriteit en uiteindelijk effect.
En dat er anders toch wel aandacht is voor welk onderwerp dan ook geloof ik niet, want andere docu's over het betreffende onderwerp worden nauwelijks bekeken.

Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3678 stemmen
Haha Jezus; gewoon lekker naar Bad boys II gaan, zou ik zeggen
Vreemd dat als ik opschrijf dat ik mooie beelden wil dat ik dan moet gaan kijken naar Bad Boys II. Kennelijk denken je dat ik met mooie beelden, actie en snelle montage bedoel. Joost mag weten hoe dat komt.
Heb dus al gezegd dat ik de plaatjes als ze roken veel mooier belicht had willen zien. Zie bijvoorbeeld een film als American Astronaut hoe ik het liever had gezien.
En lees mijn zin nog een keer.
Totaal niet te vergelijken. De boodschappen zijn allemaal hetzelfde in deze films, de grote bazen denken alleen maar aan geld en macht. Als je deze boodschap vaak genoeg hebt gezien dan is deze boodschap niet meer zo interessant. Als de uitwerking dan ook nog eens op een "ik wil graag een oscar" manier gedaan is. Dan is er voor mij weinig te genieten.
Heb ik nergens gezegd.

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
En dat er anders toch wel aandacht is voor welk onderwerp dan ook geloof ik niet, want andere docu's over het betreffende onderwerp worden nauwelijks bekeken.
Dat is net wat ik zeg. Vandaar dat film hier het uitgelezen medium is om zulke "zware" thema's aan de man te brengen.
Wat Michael Moore betreft: er is nog altijd een verschil tussen aandacht, kennisvermeerdering en reële impact. Zijn films mogen dan misschien weinig impact hebben (is louter een veronderstelling van mijn kant), de aandacht voor de problematiek is toch gewekt. Kijk maar naar iedereen die plots kritiek gaat leveren op Amerika en een mening klaarheeft over de stoute Bush, al dan niet terecht. Ok, ik geef toe, het nieuws en de realiteit zijn hiervoor grotendeels verantwoordelijk, maar films als deze kunnen ons hierover op een iets "luchtigere" manier iets bijbrengen.

dirkh
-
- 55 berichten
- 416 stemmen
ik denk dat morgen het gemiddelde van deze film zal zakken...
dan komt de film in de bios en zal de "massa" deze film massaal afkeuren... hij is inderdaag gewoon te zwart/wit voor de massa....
ik denk dat veel mensen het zonde gaan vinden van hun 8.50.. en dat ze hem liever in het geschiedenis lokaal bekijken.

bebdn
-
- 1884 berichten
- 1148 stemmen
Heel sobere film met de perfekte karakterkop van David Strathairn die de film draagt, wel weinig films gezien de laaste jaren waar de sigaret weer een hoofdrol heeft

joke36
-
- 20 berichten
- 315 stemmen
Geen gemakkelijke film, maar wel zeer goed gemaakt, vind ik. De muziek is fantastisch (alsof je naast de zangeres en de muzikanten zit) en ook zeer mooi in beeld gebracht (zwartwit; je zit als het ware op de huid van de personnages door de sterke close-up's). Ook de boodschap is raak: er is op televisie - eigenlijk in de massamedia tout court - nog maar weinig plaats voor diepgang. Chapeau, mister Clooney: je bent niet zomaar een mooi ogende acteur, ook als regisseur heb je inhoud. Voor mij een viersterrenfilm.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Sigarettenrook komt eigenlijk gewoon het best tot zijn recht in zwart-wit. Ik moet in het dagelijks leven niks van sigaretten hebben, maar in zwart-witfilms zijn ze welkom. En aangezien ik nog nooit een film gezien heb waarin er zoveel gerookt wordt kan de film bij mij al niet laag meer scoren
Maar nu even serieus, deze film is in vele opzichte opmerkelijk. Met name als je naar Clooney zelf kijkt. Dit moet haast wel de meest opvallende carriérewending ooit in Hollywood zijn. Een acteur met een imago van knappe man die zomaar even alle Hollywoodregels overboord gooit en een zwart-witfilm maakt die ook nog eens tegen de Amerikaanse politiek indruist en zelfs min of meer roken aanprijst. Je kunt al haast niet anders meer dan respect hebben voor Clooney, of de film nou goed is of niet. En de film is goed. Heel goed zelfs.
Niet op de laatste plaats omdat de film nog beangstigend actueel is. Natuurlijk zie je tegenwoordig nog weinig echte communistenjagers, als in de McCarthy-periode, maar dat is het punt niet. Je zou de communisten immers kunnen vervangen door de terroristen van vandaag de dag. De paranoia is eigenlijk hetzelfde. Maar de media is verandert. In de tijd van Murrow kwam het nog voor dat journalisten dergelijke belangrijke zaken tot de op de bodem uitzochten, maar waar zie je dat tegenwoordig nog? Zijn er nog zulke mannen die hun baan op het spel zetten voor de waarheid? Zijn de nieuwspresentatoren nog wel echte nieuwsbrengers of zijn het gewoon een stel koppen die een blaadje met vermeende feiten voorlezen? Dit zijn slechts enkele vragen die deze film opnoemt. Ook de verval van de televisie komt mooi aanbod en dat is zeker iets waar ik me al vaker aan gestoord heb.
De film deed me een beetje denken aan oudere films als Network, Dr. Strangelove en 12 Angry Men. Hoewel al deze films in wezen heel erg verschillend zijn, hebben ze ook wat raakvlakken. Feit is vooral dat dit allemaal films hadden kunnen zijn die inmiddels achterhaald hadden kunnen overkomen, maar nog verrassend actueel zijn. Ik zet Good Night, and Good Luck alvast maar in dit rijtje. Een klassiekerstatus lijkt me niet meer dan terecht voor deze film. Evenals een Oscar, maar dat zal er wel niet in zitten. Maar in mijn ogen is dit de meest relevante film (wat niet automatisch wil zeggen dat ik het ook de beste vind) die er in 2005 is uitgebracht (al heb ik natuurlijk lang niet alle 2005-films gezien.
Uitstekend, zo moet het. Enige nadeel is dat het misschien iets te feitelijk gemaakt is en zo nu en dan iets te zwaar wordt. Maar zelfs daar is een oplossing voor gevonden in de vorm van een zwarte zangeres in een cafétje. Deze scènes zijn eigenlijk ook essentieel, al vertellen ze niks. Clooney groeit in mijn respect
4 dikverdiende sterren

Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
De McCarthy-doctrine is nu niet controversieel uiteraard, eerder nostalgisch. Sterker nog de rechtlijnige journalisten (en filmmakers) uit die tijd zijn nu de helden. Maar verplaats de thematiek naar de journalisten en opgejaagde filmmakers van nu en je hebt een zeer actuele film.
Wat ben ik blij dat Clooney niet zelf de hoofdrol speelde, want Strathairn stal de show. Maar behalve als politiek statement niet echt een erg boeiend verhaal. Beetje abrupt einde ook wel. 3,5*

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Abrupt? Het verhaal is toch gewoon afgelopen dan. Ik zou niet weten wat er nog achter zou moeten komen. De verder levensloop van Murrow?

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Abrupt? Het verhaal is toch gewoon afgelopen dan. Ik zou niet weten wat er nog achter zou moeten komen. De verder levensloop van Murrow?
Ja, dat vind ik ook.

Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Abrupt? Het verhaal is toch gewoon afgelopen dan. Ik zou niet weten wat er nog achter zou moeten komen. De verder levensloop van Murrow?
Ik had graag nog één tegenzet van Murrow gezien, want uiteindelijk wordt hij toch weggecensureerd. Het was mooi geweest als hij in zijn laatste (van 5) show de opbosactie van CBS zelf centraal stelde, om duidelijk te maken dat de klopjacht ook voor zijn redactie consequenties heeft. Dan zouden die afscheidswoorden in de titel meer lading hebben gekregen.

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Het was mooi geweest als hij in zijn laatste (van 5) show de opbosactie van CBS zelf centraal stelde, om duidelijk te maken dat de klopjacht ook voor zijn redactie consequenties heeft. Dan zouden die afscheidswoorden in de titel meer lading hebben gekregen.
Dat zal voor een volgende film zijn


The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik had graag nog één tegenzet van Murrow gezien, want uiteindelijk wordt hij toch weggecensureerd. Het was mooi geweest als hij in zijn laatste (van 5) show de opbosactie van CBS zelf centraal stelde, om duidelijk te maken dat de klopjacht ook voor zijn redactie consequenties heeft. Dan zouden die afscheidswoorden in de titel meer lading hebben gekregen.
Maar is dit wel waargebeurt. Dit is een heel feitelijke film, waarvan ik niet het gevoel heb dat er ook maar iets geromantiseert is. Dit einde zou wel eens niet met de werkelijkheid kunnen kloppen en het zou zonde zijn om zo een waar verhaal te eindigen.
Het laatste nieuws

Tweede trailer van 'Ironheart' zet magie tegenover technologie en verdeelt fans

Australische dramaserie 'The Survivors' valt in de smaak op Netflix: 'Briljant'

Waargebeurd rechtbankdrama 'Just Mercy' binnenkort te zien op Netflix

Kijkcijferhitjes op Netflix: deze tien series scoren op dit moment hartstikke goed
Bekijk ook

Hotel Rwanda
Drama / Oorlog, 2004
726 reacties

Walk the Line
Muziek / Biografie, 2005
731 reacties

The Miracle Worker
Drama / Biografie, 1962
28 reacties

Cinderella Man
Biografie / Sport, 2005
344 reacties

Shi Mian Mai Fu
Actie / Drama, 2004
350 reacties

Once Were Warriors
Drama, 1994
226 reacties
Gerelateerde tags
telecastercommunistischpolitical activismpoliticusregeringanti-communismgebaseerd op een waargebeurd verhaalmccarthyismtv news anchorjaren 50government witch hunt inspired by true eventstv show
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.